lördag, februari 23, 2008

Meodifestival och lampkavalkad!

Nu har vi gjort det! Sett på melodifestivalen live! Visserligen var det genrepet, men det spelades in som om det skulle vara lördag, förutom att röstningen var en lottning.
I fredags gick Ainbusk och Frida Muranius gick till final i globen, Patrik Isaksson och Caracola gick vidare till andra chansen.
Hur det blev igår kväll det vet vi ju - BWO och Frida går vidare till Globen. Trodde nog att Patrik Isaksson skulle gå vidare till andra chansen, men icke...

Vad tyckte jag då? Motvilligt erkänner jag att BWO står i en klass för sig. De vet hur man gör hits, det är klart. Men jag gillar inte Bard. Jag uppfattar honom som en högst osympatisk människa (jag kan ha fel - jag känner honom inte). Gillar inte hans beteende att högt proklamera sina starka åsikter om andra och sedan själv bete sig så idiotiskt som han beskyller andra för att göra.
Hur sympatisk är man när man skapar en egen hat-klubb (med särskilt utvalda personer) och skickar e-post till varandra där de spyr galla över andra människor? Så illa dumt!!!



Ainbusk hade en bra ballad, men jag kan inte säga att jag kommer ihåg den. Caracolas låt lär bli en slagdänga som kommer gå varm på sommarens dansgolv, men något rikare textinnehåll kan man inte beskylla dem för. Fridas låt "Upp och hoppa" gillar jag. Den blir man glad av. Kanske inte någon låt jag skulle spela varje dag, men den kommer bli väl känd i fitnesslokalerna.
De övriga låtarna var bra, men ingen som riktigt fastnat i skallen. Måste säga att denna veckas omgång var ganska slätstruken när det gäller artister, förutom BWO som sticker ut lite grand. Nästa vecka har flera stora artister och jag tycker nog att Linköping kunde fått någon av dem...faktiskt.

Bäst var ändå Björn Gustavsson. På fredagkvällen fick han inte sjunga sin sång till Carina. De ville väl inte ta bort överraskningsfaktorn. Nej, han drog lite skämt om oss östgötar..och vår dialekt. Och den kan man ha roligt åt, faktiskt.
Björns största önskan var att bli rånad av en östgöte.
- Tänk er själva, sa han, hur trovärdigt är det när någon kommer fram till en och säger "ypp mä hännera". Hur rädd blir man då?
Ja, han har en poäng där... :-)


I torsdag sa vi farväl till Romeo. Arton år gammal fick han gå i graven efter att ha tjänat oss troget. Först mig, sedan vår familj, sen min bror och till sist mina föräldrar. Han kom till mig så röd, tuff och läcker. Avslutade sina dagar i lite sämre skick, men som sagt efter lång och trogen tjänst. Och nu har vi skickat honom till slakt - skrotslakt. Vår lilla Alfa Romeo...



När barnen är utflugna och det bara är maken och jag kvar då ska vi skaffa en ny Romeo...



Härom veckan var jag inne på Mormor RuthsAnns blogg och hon visade upp sina lampor. Jag lämnade då en kommentar om att jag skulle visa mina, men det har inte blivit av, förrän nu.

Min favoritlampa i huset är för tillfället vår lilla"kristallkrona" i sovrummet. Inte gammal, inte dyr och från IKEA, men söt tycker jag...

Kabeln ska sättas fast lite snyggare...


En annan lampa jag tycker om är vår lampa över köksbordet. Även den från IKEA. Den är höj- och sänkbar, vilket är bra.

På väggen skymtar ni hyllan som ska bli vit...


För flera år sedan, när jag bodde själv, sprang jag ofta på auktioner och där ropade jag bla in dessa två lampor, som idag hänger i vardagsrummet.



Ojdå, vad dammigt!


Med huset följde vår hallampa...



För att inte krocka med dörrarna på övervåningen fick hallen en sån här belysning.



Kökets lampor är inte så fantasifulla men funktionella. Det blev två av denna sorten.



Barnen kombinerar en IKEA-lampa av äldre modell med en disco-kula som skulle komma mer till sin rätt med spotlights.



Nu får det vara slut med lampor för denna gången. Vi är verkligen dåliga på belysning. Det är ofta alldeles för mörkt och tråkigt hos oss. Måste läsa på om belysning och ut och shoppa lite lampor. Särskilt till fönstren. Det ser mycket trevligare ut, både ut-och innefrån, om man har lite ljus där.

Ja, just det ja! Jag lovade ju att visa vad jag köpte som tröst efter min misshandel i vildforsen (se förra inlägget). Vi kom in till stan ganska sent, 17.30 närmare bestämt, så jag hann ju inte springa i flera affärer precis...
Jag hittade en affär som verkade lovande, Entre, tror jag den hette... De hade flera saker jag skulle vilja ha, som t ex ett trevåningsfat, vilket var alldeles för dyrt. Däremot hittade jag en litet glasfat med kupa till (till vilken jag inväntar en pernilla-bakelse), samt en ljusstake och ett runt ljus med spetsmönster.
Konstigt att man genast känner sig bättre när man fått shoppa lite...tur att jag inte kommer in till den stora staden så ofta. Åtminstone tycker min man det. :-)

Har inte hittat den rätta platsen för sakerna ännu...



Egentligen ska man torka rosor när de ser som bäst ut, men jag tycker de är så vackra att jag ville njuta lite mer av dem levande. Dessa är vita med en starkt rosa kant...Vackert? Bedårande vackert!



Hittade små scillaskott under syrénbuskarna... meteologerna säger att våren är här och det verkar inte bättre. Ingen kan vara lyckligare än jag!!!



Sköt om er alla goa människor som besöker mig och lämnar alla mysiga kommentarer. Ni förgyller mitt liv!

Kramar Willewira

16 kommentarer:

Synnøve. sa...

Ja du willewira.
Ypp mä hännera hihi.....
då ä dä bäst å skene gate upp å gate ner, eller ta spårvangen dö....
Så får man vänta till snjuten kommer.
svårt att skriva dialekt hehe. Men det är en härligt dialekt hihi.
Hoppas allt är bra hos dig.
kram en annan östgöte hehe.

My Lovely Things sa...

oj vad du har vart med om mycket!!!

Kvällen låter ju jätte trevlig.

Jag missadeju melodifestivalen...men förtår att jag inte missade så mycket...ja det där med hatklubb..
är ju helt sjukt!!!

Vilka fina lampor du har...gillar den från ikea..så fin..ja de andra är jätte trevliga med..

Trevligt med vårblommor..ja det sägs ju att våren är en månad tidigare i år...
härligt....men jag skulle gärna velat ha vinter med snö...men får man inte det så är ju vår fantastiskt härligt..

Ha en fin dag..kram Anna

Änglahem sa...

Jag älskar eran dialekt!! låter så himla gött!!!

Oj oj oj vad det var mycket smarrig läsning idag!!!
Melodifestivalen ja...jag säger bara jaaa...måste vara den sämsta på år och dar, eller? Det enda som varit riktigt bra hitills är ju BWO!! Dom kan man alltid lita på!!*fniss*

Vad många fina lampor du visar!!, men de två som var köpta på auktion för måånga år sedan=me like!!

Visst är våren här!!! liiiteeee för tidig, men so what!! underbart är det!!

EN BIL!!!...hjälp jag trodde det först var en trogen lite hund!!!*hihi* en bil....

Ha en bra start på veckan!!
Kramis
Ulrika

faster atta sa...

Så underbart det låter att ha varit på melodifestivalen LIVE, även om det var genrepet! Är allt lite avis... ti-hi.... Själva såg vi på TV sändningen i lördags men somnade ifrån röstningen så på söndagmorgonen var det allt lite spännande att se vilke som gått vidare...... Och det var inte våra favoriter....

Bergagårdens Lina sa...

Tack för dina ord! Jo det var lite bökigt att göra om layouten, men jag tycker att det är så roligt, kan sitta och pilla hur länge som helst! Jag har fortfarande inte fixat till allt som jag vill ha det och troligtvs kommer jag att byta igen om några månader :)

Självklart vill jag lägga in din länk igen! Jag håller på att uppdatera mina länklistor men har inte hunnit klart än!

Va kul det måste varit att gå på melodifestivalgenrepet! Fast jag håller med dig om att det nog blir mer tävling nu till helgen. Fler potentiella vinnare!

Hej svej!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Åå här var det mycket att ta sig igenom idag...*LER*

Melodifestivalen ja....hum vad säger man...
Håller med dig angående BARD...en mycke speciell människa.
Ainbusk kan jag inte med de bara gnäller(låter det som)Allt låter lika.Inget för mig.
Frida gjorde mig glad.Riktig sommarplåga tror jag.Isacsson lät som han brukar=bra.Det andra nja jag vet inte...

Härliga lampor..gillar din lampa i sovrummet..vill ha men har ingen plats till den.Å din Hallampa är ju bara såååå snygg!

Kram Pernillis

Annie - Annalunda sa...

Willewira oj!!! här skulle jag bara säga hej och att jag saknar dig...och så kan jag läsa värsta (bästa) uppsatsen... :) Du hade nog nämnt att du skulle vara på melodifestivalen så när vi tittade så slog mig (barnsligt va?) tanken att du var där... BWO - jag är väldigt kluven... ger mig lite konstiga känslor...(gillar inte heller Bard)...men låten var bra...mycket ABBA tyckte jag... Patrick I är ju rätt söt liksom hans låt så det var jag väl förvånad över att han inte kom vidare...
Vilka fina saker du handlat ... skulle vilja ha alltihopa! ...och jättefina lampor...och vadå prat om att det är tråkigt och mörkt...du HAR ju vita tak kära du!!! Jag har färgburkar som står och väntar...det är skillnad det...

Oj nu skrev jag så mycket att jag blev helt dizzy i huvet (som man säger här nere...;)

Jättekram till dig ~Annie

Annie - Annalunda sa...

Kom ju på att jag glömde kommentera dina rosor... behövs det???? Underbara underbara.... och som du förstår har jag inget alls emot lite långa inlägg (eller kommentarer) :) från dig för jag tycker så himla mycket om att läsa det du skriver... :)

Jag är snurrig i bollen...ja mer än vanligt du vet... samtidigt som jag har ångest för att jag inte är på jobbet.... varför ska man känna så??

Läser den himla bra boken om Energitjuvar som jag skrev om i ett tidigare inlägg...den rekommenderas varmt! Förhoppningsvis kommer jag att "gå från klarhet till klarhet..." :)

Kram igen/ Annie

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Jaja mensan här skiner solen med..docklite blåsigt!!
Menn våren är på gång ialla fall.

tycker ungefär som dig i mello...Bwo var bäst(gillar inte heller Bard, men sångaren är otroligt duktig..vilken utstrålning)
Annars var ju Björn Gustavsson KLART bäst!!!Som allatid!!

Fina lampor..den översta fr Ikea gillar jag mycket!!!

Ha det gott!!

Millan

mittiminvillervalla sa...

Vilket härligt inlägg! I love it!
:o) Gillade BWO:s låt jag med! Och helgalet, den som var rockopera inspirerad! Fattar inte varför, men ganska typiskt mej att falla platt som en pannkaka för något som sticker ut lite extra :o) Det tyckte jag den låten gjorde.

Gustavsson var ju helhärlig! Himmel jag skrattade gott åt honom!

Alla dina lampor är jättefina. Kan du inte göra ett inlägg om mattor också! Jag tycker mattor är jättesvårt och blir aldrig riktigt nöjd med mina köp. Om jag får se vad andra har kanske jag kan få lite tips :o)

Ha det bäst!

Kram Monika

Cattis sa...

Vilket långt och härligt inlägg :)

Kul att du oxå gillar Frida och Björn Gustavsson.
De har ju fått blandat kritik.

BWO må vara bra på sclagers... men han Bard är knepig på något vis. Blir inte klok på karln.

Jag väntar på maken och lite kåvepenin här så jag ska komma på fötter.

Kram
Cattis

Vanilladreams and humblebees sa...

Jag är inte mycket för det där med melodifestivalen... kollar inte så mycket på tv nu för tiden.. knappt inget alls faktiskt. Pysslar och bloggar ju, hinner inte kolla tv :)

Vilka vackra rosor! Underbara! Det är så fint när dom skiftar i färg så där... undrar hur dom blir torkade. Måste ju bli jätte fint med tvåfärgade!

Vilka fina saker du visar längst ner här i inlägget! Gillar statyn!

Kramar från Jenny!

Annie - Annalunda sa...

Jag måste också iväg på jobb nu...tre möten som jag inte kan missa... fast jag borde ligga hemma...känns som om jag fortfarande har feber... Ville bara säga hej...skriver mer när jag är hemma igen... Kram och ha det bra idag!

Annie

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Ösköte gu´ske lov,fy tjuvingen på dej man gör inte så rö mot gamle trotjäänare.Di är vackre o titte på i trägårn.o så ha råttera nåt o sove ivinter.Kram Peter.

My Lovely Things sa...

hej!!!

Nu har jag en lite budgivning på min blogg..

har hittat en tallrikshylla..budgivningen pågår till torsdag 15:00
ha det gott..
kram Anna

Elisabet sa...

Här var det mycket..så härligt med scillan då finns det hopp , här ligger snön kvar än ,,lampor ja egentligen har man ju ganska många, o snygga ser jag att du har
Kram på dig från tilde