onsdag, maj 28, 2008

Jag ska försöka göra som Zäta, skriva små korta inlägg, kanske flera gånger om dagen. Då kanske jag orkar och hinner med. (Hur troligt det är, lär vi märka... ni hör hur övertygad jag är *skrattar*)

Som jag nämnt tidigare har den senaste månaden, med kulminering de sista två veckorna, varit hysteriska. Det värsta är att när det är hysteriskt för mig så är det normalt för andra, så jag ska inte besvära er med att rabbla upp vad jag gjort. Då tycker ni jag är en gnällspik och det vore ju dumt. Det räcker med att säga: "det är mycket nu!"

Solen skiner och jag önskar att jag hade en bärbar dator.... det blir nog nästa stora inköp. Tänk att en sån dag som denna kunna sitta i trädgården och jobba... vilken dröm!!!
Katten Daisy gillar också att vara ute... (det har blivit lite av den varan då hon löper stup i kvarten... är det någon som har en fin långhårig hankatt som vill ut på äventyr??? Kan ju inte ta vilken katt som helst...)



I lördags var jag på blomstertorget och inhandlade växter till mina lådor, amplar och urnor. Jag brukar ha färger som vitt, blått, grönt, lime i olika nyanser och det blir jättefint!! I år har de inga blåa blommor, åtminstone inte de jag vill ha - salvia, för kruka. Den blir inte så hög och den har en mycket fin blå färg. Jag vill helst inte att det ska gå åt det lila hållet.
Nähä, salvian finns inte... vad hittar man på då? Vitt, grönt, lite blått, kanske lite rosa... (trots det röda huset... ska nog få bli ljust grått när vi byggt om och till).

I eftermiddag ska jag ut och sätta alla växter - längtar...

Får se om jag hinner rensa lite i rabatterna. Här ser ni hur det kan se ut när det är rensat (nästan)....

...och här när det inte är rensat! Förstår ni då min avsky mot kärs (kirskål)?

Rana, min vän, visa mannen denna bild så tror jag han glömmer tanken på att odla just den här grödan!

Nu ska jag först ut och läsa Donna Leons "Djupt vatten" och drömma om Italien till en god espresso...sen blir det blommor..
Ci vediamo, miei amici!!

18 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Jag drömmer också om en laptop som jag surfar med i solstolen.

Så söt liten kisse och fina rabatter.

Kram Maud

Mamma C sa...

Vem vill inte vara ute. Sitter bakom en dator hela dagarna på jobbet. Kroppen skriker ut och rusar iväg när klockan är 16.00. Sitter inte över en minut när det är sådant här väde. Blir nog fint när du har planterat dina blommor.
Kram mamma c

My Lovely Things sa...

åh så vackert,,så många fina växter du inköpt..jag är mycket förtjust i blommor..det är så ljuvligt ute..man är ju knappt inne nått alls,,tyvär så syns det inne..
ha det så gott..
kram anna

RANA sa...

Hej vännen.

Hahaha, tack för hedersomnämnandet. Och tack för motargumentet mot kirskål i form av en bild. Som tur är har vettvillingen tagit sit förnuft till fånga. Han är söt, men puckad när det kommer till ämnen som dessa. ;-)

Jag vet att du har det tufft. Och jag känner igen det du skriver. En del är så himla effektiva och hinner med tusen gånger mer än vi vanliga dödliga på samma tid. Särskilt när vi vanliga dödliga är lite i obalans eller väggkrockade. (Vissa gånger känner jag mig så orkeslös att jag bara inte pallar att göra minsta enkla grej - FASTÄN jag ser tusen grejer som skulle behöva fixas. Så frustrerande att jag vill gråta.) Men strunt i dem, ingen vet hur det känns att vara DU.

Jättefina blomster du visade upp!!! När du säger salvia, syftar du på stäppsalvia 'Ostfriesland' - den har ju en magisk blå färg. Ursäkta en amatör, men ett alternativ hade ju kunnat vara blå isop. Bara en tanke.

Men du. Ditt inlägg? Det var väl inte så kort, va? ;-)

MÅNGA KRAMAR!!!
Rana

Änglahem sa...

Laptop jaaa....drömmer jag om med!

Kisen vilken liten sötnos!!

Kirskål!!! är det någon som funderar på att odla kirskål?!! Är människan helt förryckt tro?...det är ju en mardröm!! med kirskål....slåss mot den ständigt!!! Du med ser jag! Usch o tvi! för denna växt!

Så mycket fina växter du köpt! ska bli kul att få se de planterade senare!

Må så gott!
Kram, Ulrika

Synnøve. sa...

Låter som en bra idè. Jag skrev flera gånger om dagen först. Men nu håller jag mig till en gång om dagen.
Räcker det tycker jag.
Vilka massor av blommor du köpt!
Du måste visa hur det blir när det är klart.
Menar du på fullaste allvar att någon vill odla kärs frivilligt?
Säg åt honom, att det är bara att komma och hämta här. Han kan få hur mycket han vill hehe....
ha en knalltorsdag där i Östergötland.
Kram Synne, här på Digernes.

RANA sa...

Hallå igen vännen.

Kom plantorna i jorden? På trädgårdsmässan tidigare i våras köpte jag en drös med knölar och lökar. Fortfarnade ligger det som ska bli (skulle ha blivit) vit löjtnantshjärta kvar i en kartong i bokhyllan. Är det bra?

För övrigt: nu är du offentligt tackad för den fina utmärkelsen.

KRAMAR!!!!
Rana

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hejsan!

Vill oxå ha en laptop så man kan ligga ute å sola å blogga...hihihihi....snacka om beroende.Till helgen ska jag platera i mina lådor.Har inte hunnit det än.men nu måste det ske...
Ljuvliga bilder du visar idag.

Kram Nilla

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Hej!
jag har ingen kirskål alls, bara lite kriskål just nu....;)
Tack för de värmade orden, jag suger åt mig som en svamp och tar emot allt positivt som jag kan få just nu. Ensam är inte så himla stark alla gånger.
Det ser verkligen härligt ut med alla blommor, vilken fin trädgård du verkar ha!
JAg skulle också vilja ha en laptop så jag kan ligga i skuggan av en ek och blogga och livets mening i sommar.
Kramar Helena

Anonym sa...

Små korta inlägg är nog melodin.. tror jag också.. då blir det inte så mycket.. men hur begränsa sig när man har så många bilder man vill visa.. ja det är tufft.. =). Härligt många plantor du köpt hoppas de kommit i jorden.. Ha en skön helg..kram monica

RANA sa...

Hej igen snygging.

Har du fått ner plantorna? Obs, ingen hets, bara nyfikenhet. Jag har som sagt flera veckor gamla knölar i bokhyllan. Bra där.

Tack för att du "håller tummarna så de är blå". Det hjälpte! Ska dit igen (på tester) imorgon bitti. Har du lust att hålla tummarna lite till?

;-)

Massor av kramar till dig, min vän!

Rana

RANA sa...

Hahaha, NU kan du släppa dem! Tack söta för hjälpen; det hjälpte. :-)

KRAM till dig!
Rana

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Hej!
Du har något hos mig!
Kram H

RANA sa...

Men nu får du lov att vara lite snällare mot dig själv. Det du skrev lät inte "bittert och negativt". Jag läste det inte alls så. Jag satt bara och hummade och kände igen mig. Hellre vara autentisk och må bra än att spela en roll man tror de vill se.

KRAM!
Rana

Beas sa...

Ta hand om dig!!!

Anonym sa...

Vet du, jag blir faktiskt riktigt glad när jag ser att ditt senaste inlägg är från den 28de maj, trots att det är den 11 juni idag. Det gick visst inte så bra med de korta inläggen heller. Men det betyder ju att du istället för att sitta och häcka vid datorn, är ute i friska vädret, eller gör något betydligen mer angeläget, och det är ju positivt!

Anonym sa...

Vet du, jag blir faktiskt riktigt glad när jag ser att ditt senaste inlägg är från den 28de maj, trots att det är den 11 juni idag. Det gick visst inte så bra med de korta inläggen heller. Men det betyder ju att du istället för att sitta och häcka vid datorn, är ute i friska vädret, eller gör något betydligen mer angeläget, och det är ju positivt!

Anonym sa...

Hoppsan, sorry!