fredag, december 05, 2008

Kola och choklad - julens godismåsten!

Det är den femte december!!

Idag har jag och dottern varit hemma. Ja, jag jobbar ju som vanligt, men dottern var förkyld och kryade på sig genom att stanna hemma från skolan. Den som jobbar hemifrån vet hur bra det går att få något gjort när barnen är hemma. Det hjälper inte att de kommit upp i den diskutabla åldern som 8 år. När man vill något ska det ske på stört. Även om man sagt "du får vänta tills jag är klar...".
Ja, de vill ha datorn. Naturligtvis! Det vill vi ju alla.

Julgodis till jul är ju ett måste, även om man skulle må bättre av att låta bli. Nu är jag ingen jättenasse av julgodis, men chokladen är ju svårt stå emot... Har idag letat efter lite nya goda recept på nätet att ha till jul som ombyte och detta är vad jag hittade...

Leila är inte bara strålande vacker och charmig, hon gör ju för läckra saker i sitt kök, som t ex...

JULGODIS... vad trodde ni??
Det här blev jag lite extra sugen på:

(Kommande tre bilder och recept är från www.tv4.se)


Leilas underbara mandlar från Barcelona

(här får du även en videobeskrivning om hur du bär dig åt)

Leilas Rocky Road


Jag hittade också ett par kolor som verkar lovande....

Chokladkola
(Bilden är från www.alltommat.se )


Kolanötter
(Bilden är från www.guldkorn.com)

Eftersom jag åker bort i helgen hinner jag inte laga detta godis just nu... lite senare så! Ni kan väl prova ni och se om mina ögon känner smaken lika bra som tungan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




Jag tar på mig finstassen och ger mig av. Om det går som det är tänkt i helgen så händer det mer än bara 50-årskalas... vi får väl se... :)
Nu vet ni varför jag inte är inne och hälsar på under helgen... lämna gärna ett "fotavtryck" så jag kan säga hej!

Önskar er en underbart skön helg!!

13 kommentarer:

Synnøve. sa...

Om det går som det är tänkt....
Kryptiskt du....
Ska nog inte laga julgodis i helgen. Det tar slut så fort.
Men Rocky road har jag skrivit på listan. Ska handla till den idag.
Ha en trevlig helg nu då. Vi far till Arvika om några timmar.
Hörs i veckan.
Kramen till er alla.
Synne og gubben.

RANA sa...

Men guuuuuuuuuuuuuuuud vilka läckra grejer. Tänk för guds skull på mina franska nerver, kvinna. ;-)

Så juligt och fint du har gjort här, raring. Jag blev riktigt inspirerad.

Hoppas festen blev rolig och att du inte sitter med träkeps idag.

;-) !!

Massor av kramar till en gummilumma. Ses vi när du ska till Sthlm?? *hoppas*

/R

Annie - Annalunda sa...

Det är så väldigt juligt fint här på Mor Karins... ska nog försöka jula till det jag också. Godiset.... ja du vet ju vad jag brukar säga...att du visar alldeles för mycket gott och för mig onyttigt. Men det här var för mycket och svåårt att motstå....nu bara MÅSTE jag göra julgodiset du tipsar om!

Kramkram Annie

C De-sign sa...

Hejsan...oj vad det vattnas i munnen...nej julgodis är ett måste..så gott det ser ut!Jag gör mitt sista helgen innan julveckan... så det finns något kvar! Hoppas att du får en trevlig helg, med roligt kalas!!! Och en väntande resa ..låter ju bara så härligt! Du kommer att få mer kraft att hinna allt! Stor Kram fr C

Alexandra sa...

Men åh vad gott allt ser ut! Själv sitter jag just nu och mumsar på polkagrisar efter att ha sprungit hela förmiddagen och letat kläder på ikanohuset till mig och barnen... gott gott! Madeleine säger att jag är "godistarian".

Hoppas att festen blev lyckad! Så fint du har det i din blogg :) Juligt och fint!

Ha det så bra! En stor kram från mig till dig!

LenaEva sa...

Hej!
Vill bara tala om Rocky Road-godiset provade jag förra julen, I år ska jag ta undan lite FÖRE jag ställer fram det... innan jag hann blinka var det slut... SÅ SUPERGOTT!!! :-)
/Kram Lotta

Viola sa...

Jissis så många läckerheter det är här idag, såg just det programmet när hon gjorde detta godis, men det mesta innehöll nötter så det var inget till VIOLA, hoppas dottera har kryat på sig och ha det så roligt på festen, är på landet och sitter nu i mörkret med glögg och tända ljus, preccis vad jag var i behov utav, ha en skön adventhelg, kram

Anneli sa...

smaskens med julgodis - de där ser lovande ut - dotra får krya på sig så hon kan baka lite...
Ha det så bra i helgen och med det andra som du tänkt...
Kramar/Annelie

My Lovely Things sa...

åh så smaskigt det ser ut!!

Jag gjorde rockey road förra året..så smaskiga..jag är helt såld på fudge kraftigkakao smakande goda bakverk..
ha det så trevligt på kalaset..
kram anna

lottens vita och gröna sa...

oh sååååå smarrigt, jag fullkommligen gregglar varje ons när leila gör det ena smarriga efter det andra, har med såååååå härliga smakminnen av rocky roadisar!

ha det så gott, hehe varmkram lotten

Mamma C sa...

Ja har gjort Leilas nya för i år (me cornflakes)idag. Ska bara dra över med choklad i morgon.
Kram Mamma C

Mångsysslare sa...

Hei!

Håper helgen har blitt som du håpet. Alt julegodtet ser jo for godt ut. Enda godt jeg ikke er frisk nok til å sette igang med sånt nå, når jeg ble fristet slik.

Angel.Pearls sa...

Verkar spännande med en liten tripp..Härliga godisrecepr. Hos oss är kolan o chokladbollarna färdiga. Bara svårt att få det att se så proffsigt ut som i "mattidningarna".Ha det gott // Eva