fredag, januari 09, 2009

Öronsmärta!

Vardagen är igång och jobbet likaså. Allt hade varit helt OK om jag inte hade så förgrömmat ont i mitt ena öra.
Eftersom det är 100 år sedan (riktigt så gammal är jag inte, men det låter bättre...) som jag hade öroninflammation så vet jag inte om det är det jag har, eller om jag bara är svullen i örat pga av att jag har stoppat något som är mindre än en armbåge i det.

Örat har tre delar, ytterörat, mellanörat och innerörat. Längst in i hörselgången sitter trumhinnan. Innanför trumhinnan ligger mellanörat, som är ett litet hålrum som normalt är gasfyllt. Vid öroninflammation har man en varig inflammation i mellanörat.

Ja jag vet, man ska inte peta i örat. Men hur folk står ut med att det kliar eller klibbar i örat det fattar inte jag. Jag gör det inte!

Hur som helst är det väldigt synd om mig nu. Jag har ont!! Bara så ni vet. Har ringt Vårdcentralen och de ska ringa upp mig 12.10, så det är det upptaget. Ifall ni tänkt att ringa...

Vi hörs snart igen... Åtminstone med ett öra.

Tillägg:
Nu har jag varit hos doktorn och sugit ut ut hela örat. Hjärnan med, kändes det som ett tag när sugen sög som värst. Hua!
Jag har inflammation i hörselgången och det kan man bero på smuts och svamp (som uppstår av vatten i örat). För att vara en som ofta rensar öronen (och då inte med armbågen) så kom det som en överraskning. Åtgärd blir att droppa örat tre gånger om dagen.
Tips till er alla: se till att det inte finns något vatten i örat. Eller smuts för den delen.

Den som vet hur man får ut det med en armbåge, eller större redskap, får gärna höra av sig.

23 kommentarer:

LenaEva sa...

Kul att du är tillbaka!!!
Inte kul med örat... hade det för några år sedan och det gjorde ont så in i bängen! släppte på några timmar när jag fått penicillin...
Krya på dig!
Kram Lotta

Stina sa...

Du får ta lite ljummen olivolja och droppa ett par droppar i örat, och ha en liten vitlöksklyfta i lite bomull där inne.

Inte så att den fastar för tid och evighet nu.;-) Puss

Kraya på dig!

Alexandra sa...

Fy vad tråkigt att ha ont i örat! Hoppas det blir bättre snart! Jag kan inte heller hålla mig till en armbåges storlek... hihi...

Här har jag kommit igång med studierna igen efter ett långt härligt uppehåll...tråkigt men sant! Det va ju så skönt att va ledig! tror att jag ska börja blogga lite om huset snart. Har inte riktigt orkat...

Hoppas som sagt att du blir frisk snart!

Många kramar från mig! //Sandra

På min gatan i stan sa...

Men fyyy! jag hoppas verkligen att det går över snart!!!

KRAM!

Trollmor sa...

Usch, öroninflammationer är ena elaka rackare. Hoppas att du kryar på dig!
Jag har den äran att gratulera till din nyblivna 1-åring.
Kan bara instämma att bloggandet är fantastiskt roligt och givande, all inspiration och vänner :-)
Kram och ta hand om dig.

Annie - Annalunda sa...

Vännen min!
Hoppas du fick tid på VC redan idag! Låter som inflammation...inte roligt! Jag är stor konsument av Topz...vad vore livet utan dem? ;)

Jag finns hemma om du vill ringa!

Kramis

Viola sa...

Inte kul alls, hoppas du fått hjälp nu när vi står inför helgen, läste förra inlägget med ritningen, vad spännande, ja här står jag med näsan i målarburken, vet inte riktigt vad jag satt igång, det följer ju med sig en och en annan förändring ytterligare i rummet kan jag lova, men jag lämnar iaf kvar det gamla pianot som du kanske kommer ihåg, men roligt är det, nu ska jag ner till Drömgården och se om dom har några finaa stolsdynor och lampskärmar, krya på dig kram blir det idag, VIOLAN

My Lovely Things sa...

Hej vännen!!
hua för att ha ont i örat..hoppas att det gtå över fort..
Kram Anna

lottens vita och gröna sa...

vet du gumman, jag känner såååååå med dig denna svåra stund, för det är det...jag åker på detta minst 2 ggr per år då jag inte hellr kan låte saker och ting vara kvar...jag fick jämt jättetamponad med alsolsprit på, på jobbet kallade dom mig periodaren då jag vid dessa tillfällen luktade frän sprit...suck gumman jätte kramen från mig//lotten
pst idag har jag letat bilder till utmaningen, kul!

LillaFlisan sa...

Stackare!!!

Krya på dig!

Flisan

Anonym sa...

Hej! mysig blogg du har,, tråkigt det här med inflamationen, hoppas det går över fort! Sköt om dig och öronen :)

RANA sa...

Lilla gumman, aj aj aj. Krya på dig, raring!

Mamma C sa...

Så synd om dig med öronont. Jag petar och rensar öronen varje dag med tops. Annrs är det ju äckligt tycker jag.
Kram Mamma C

Mångsysslare sa...

Au, det er vondt med vondt øre. Håper du fort blir bedre! Her har sønnen gått på noe, så han har fått blånagel på stortåen, men etter 5 minutter brydde ikke han seg mer. Snakk om smerteterskel! Selv var jeg uttrøstelig i timer da jeg fikk blånagel som barn.

Ønsker deg en fin helg, tross øret.

Anonym sa...

Inte kul med smärta...jag är också ofta inne och petar runt med Topz...har alltid haft någon öronklåda...men klarat mig ifrån vatten i örat...tycker däremot att jag hör sämre...har kanske tryckt in något med Topzen? Tack för kommentaren hos mig...kändes läskigt att lägga ut såpass personliga saker...men skall jag våga ge ut en bok så är det dags att börja träna på det...tror jag...
Ha en skön helg!
Varm kram,
Bella

Anonym sa...

Alltså, för att vara någon med väldigt ont i örat så verkar du ändå hålla humöret på topp. Jag kan inte hjälpa utan att skratta lite när jag läser ditt inlägg. Bara för att du skriver så roligt.

Jag topsar också regelbundet. Eftersom jag sitter med headset på mig 8 timmar om dagen så bildas det mycket mer öronvax i mina öron än i normala människors. Jag har en liten noja för folks öron också, och kan inte låta bli utan att se om folk inte har renpetade öron. Det låter ju jättefånigt men jag ser sånt även om jag försöker låta bli att titta.

God bättring vill jag önska!

Lallis - liv och leverne sa...

Men vännen! Det gör ju så himla ont med öroninflammtion:(
Hoppas att det värsta snart går över.
Kram Lallis

Anonym sa...

Usch ja,ont i öronen gör ingen människa glad. Satt läste lite av dina äldre inlägg. Här är en till som kört slut på sig själv. Det blir nog så när man vill för mycket. Jag har lyckats att lära mig att ta det lite lugnare och njuta av de små sakerna i livet Det tar lite tid men man kommer tillbaka.
Kram Mia

Anonym sa...

Men vad skönt att du gick till doktorn då! Fick du penicillin eller?

Moa sa...

Usch o fy.. inte kul alls med öroninflammationer... gör verkligen ont. Hoppas det börjar ge med sig fort.. Kram o ha en bra söndag.. Monica

Vit Spets sa...

Aj, aj, aj förstår att Du har haft ordentligt ont i örat...
Sömnaden & broderandet får nog bli en helt annan dag.

Sköt om Dig
//Siv

Mia sa...

Ajajaj, jag vet precis hur ont det gör. Hoppas verkligen att du blir bra i örat snart.

Som inbiten dykare har jag råkat ut för hörselgångsinflammation ett antal gånger. När jag jobbade som mest som instruktör, låg i poolen många många timmar i månaden, så hade jag ett år samma skit åtta gånger inkl flera besök på akuten.

Numera köper jag "alsolsprit örondroppar" på apoteket så fort jag får känningar. Droppar i örat, låter det ligga i ett par minuter och sen bara "häller ut" igen. Inga tops, inget röra men jag vet hur svårt det är att låta bli men jag har inte haft någon kraftig inflammation de sista två åren, tack vare detta skulle jag tro.

Ha en fin söndagkväll!
Kram Mia

pekanus sa...

HEJ. EN DEL ASKAR MED REVAXÖR INNEHÅLLER GUMMISUG OCH INSTRUKTIONSBESKRIVNING. JAG FANN EN SÅN I MORS GAMLA NATTBORD. OM DU INTE VILL ANVÄNDA REVAXÖR SÅ LÄGG LITE FOTSALT I LJUMMET VATTEN OCH SUG UPP. FÖR IN I ÖRATS GÅNG OCH SPRAYA IN. ETT PAR GÅNGER. BLÅS UT LUFTEN I RUMMET. HÅLL INNE OCH FÖR IN GUMMISUGEN I ÖRATS GÅNG. SLÄPP. LÅT SUGEN DRA I TRUMHINNAN.. BLÅS UT FÖR IN OCH TRYCK IHOP GUMMISUGEN FÖRST MEN SEN. SLÄPP TAGET OM IHOPTRYCKTA BLÅSAN OCH SUG IGEN BAKLÄNGES. DEN SUGER JU SJÄLV TEBAKA OM DEN E HOPTRYCKT. GÅR LIKA BRA MED REVAXÖR ELLER YES. SPOLA MED LJUMMET VATTEN EFTERÅT. SKIT I DOKTORN OCH DET GÅR ÄVEN ATT DRA I NEDRE ÖRONSNIBBEN. DÅ BRUKAR TRUMHINNAN SJÄLV GÅ TILLBAKA OCH ÖPPNAR HÖRSELN. KAN OCKSÅ HJÄLPA MOT TINNITUS OM DET ÄR MIKROBER. petros@musiker.nu SEMJASE IN PLEJADES... FUTURE OF GYROTECHNICS.