måndag, mars 23, 2009

Vårtecken!

Så var det dags för det första inlägget i vårteckenutmaningen. Det är Viveka från Humlebacken som tagit initiativ till detta som ska bli både spännande och kul. Dels att komma på vad som är vårtecken för en själv, men också att se vad som är vårtecken för andra.

Ett vårtecken för mig är naturligtvis alla blommor som börjar leta sig upp ur jorden... som tex vårgäcken. Den gula färgen blir som små solar i gräsmattan.



Och alla lövknoppar som brister på buskar och träd.



Men vårtecken är mer än allt som händer i naturen. För mig är det ett vårtecken när innebandymålet inte längre har sin självklara plats i köket, utan istället flyttat ut till uteplatsen. Gissa om jag tycker det är skönt!?



Ett annat vårtecken är att se resterna av vinterns nöje stå kvar sen snön försvunnit...



När så vår stora gosekatt Kaj Kula vill spendera mer och mer tid ute igen.... då står våren vid dörren och knackar på.



Tyvärr får man ju räkna med en hel del bakslag innan våren bosatt sig helt... och det innebär att snön kan bli ett återkommande inslag i väderleken.

Denna bilden är från mars-08, men både vädergubbar och tidningar lovar kallt och snö till veckan, så vem vet...???

Till våren brukar även livslusten och inspirationen till att förändra vakna till liv... åtminstone hos mig. Så här väntar flera förändringar i huset och många projekt är till att födas under kommande månader... Naturligtvis kommer jag delge er vad som händer allt eftersom tiden går.

Tills dess ett litet ord på vägen...


Vill passa på att tacka för alla värmande ord efter min luftfärd över dammsugaren. Jag börjar kunna röra mig normalt igen. Tack snälla ni!! Ni gör mig så glad!

Ha en riktigt skön vecka, mina vänner!!

32 kommentarer:

Hjärtat Mitt sa...

Härliga vårtecken!
Det är sånt man blir glad av.
Ska försöka komma ut och fota lite idag.
Hoppas att ni slipper snö, för det vill man ju verkligen inte ha nu :/

Skönt att läsa att du är bättre efter din luftfärd. Skulle nog ha kunnat göra samma sak, för den där apparaten står alltid på så konstiga ställen här hemma.

Ha en bra vecka!
Kram Mari i Marieholm

rosenskära sa...

Hej Willewira! Tack för besöket! Visst har du rätt - det känns som att man bor på rätt sida landet just nu, vår här, vinter i norr. Skrev en kommentar till LantlivsAnnette i morse att jag nog ska vara glad att jag inte är norrlänning, det tålamodet har jag inte!

Men jag vågar inte "ropa hej" ännu, vi brukar alltid få något ordentligt bakslag t ex snöstorm i mitten av april!

Kram/L

Synnøve. sa...

Gott att ha dig ska du veta.
Härliga vårtecken du visar.
Nu ska jag strax åka med maken en bit och så gå hem. Det tar ungefär en timme i vanliga fall.Men med kamera och Erri vet man aldrig hur lång tid det tar.
Vi höres :D
Kramen Synne.

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

Hej!
Vilken underbart fin kisse Kaj! Kul namn!
Våran heter Ozzy...sambon gillar en viss Ozzy!
Han är också lurvig och fin.(vår katt alltså)!=)
Kram Sanna

Mångsysslare sa...

Herlig med vårtegn! Vi veide det lille brune lammet du har bilde av nå og han veier allerede 25 kg. Utrolig hvor fort det går!

Stina sa...

Härligt med vårtecken. Här snöar det för fullt. Usch! Kram Stina:-)

Viola sa...

Skönt att du är på bättringsväg min vän....jag har gårr i ide, SUCK...blir tokig av dessa bakslag och är nog extra känslig i år efter den hemska grå novembervinter vi haft, så idag är det riktigt Ior-väder enligt mig, depp! Men hos dig lyser ju gula solar...Mri och jag åker upp den 23/5 och även till Ulriksdal den 3/5 då Lotten ordan träff där, ha en bra kväll, KRAMEN

Anonym sa...

Härliga bilder, jag tycker nog att det där innebandymålet var det säkraste av dina vårtecken:)
Kul att du ville vara med
Viveka på Humlebacken

Anonym sa...

Hej Willewira!
Är du säker på att det inte är Elisabeth Bennet här bredvis som vi liknar? Har varit inne hos Växthusmadame hon hade ett tips på ett ansiktsvatten som skulle få ansktet att föryngras...jag skall prova och lägger ut före och efter bilder (hi,hi) man får bjussa på sig själv...i mina tankar ser jag fortfarande ut som när jag var 20...blir lika förvånad varje gång jag paserar en spegel...
Vårtecken had jag inte riktigt hunnit studera men jag har levererat möbler till en butik som skall ha vårmarknad i helgen...så det känns som om jag hjälper våren på traven...gills det?
Kramar,
Bella

HAGENS VITA VARDAG sa...

Ja men du vilka vårtecken! Härliga bilder. Synd bara att den där snön aldrig ger sig...vet ta me tusan inte om vädergudarna fått fnatt!?
Nej nu vill vi ha värme..=)
Underbar tårta i inlägget tidigare, sommarkänslor..mmm..
Ha de gott
Kram Anna

Jenny sa...

Hej Willewira!
Hittade till din mysiga blogg idag:)
Vilken härlig musik du spelar o vilken fin katt du har (o roligt namn Kaj Kula hihi)

Kram Jenny

Annika Christensen sa...

Härligt med vårtecken.
Roligat är det nog faktiskt för barnen som kan vara ute och röra på sig mera.
ha det gott
annika

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej hej!

ååå så underbart vårtecken!

inget har kommit upp i vår trädgård men hos grannen mittemot ser jag att det lyser gula krokus vid solväggen......underbart...

Kramizz nilla

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!

visst är det härligt med alla härliga vårtecken!!Jag föjer trädgården här med..Det fullständigt trycker upp påsklilior varje dag..har massor av gamla påsklilor av den lila sorten..De är så fina..så små..ur söta..

Vi har oxå en hel del av pukor liggandes överallt..Barnen här vil ha upp studsmattan..vi får se om vi kan få up den denna veckan.

ha det så bra..
kram anna

Hjärtat Mitt sa...

Jodå, jag köpte bl.a. en jacka och ett par byxor. Men till slut var jag tvungen att gå ut, när dottern skulle köpa skor. Jag behövde lite lugn.

Här har faktiskt kommit snö oxå :(
Inte den syn man vill ha när man tittar ut, direkt. Men det är inte så mycket, så det försvinner säkert fort igen.

Kram Mari i Marieholm

Alexandra sa...

Hej vännen!

Åh vilka härliga vårtecken du visar! Men vad är det för snö som kommit i natt?! Inte vill vi väl ha snö nu?! Men solen skiner ju för fullt så jag hoppas av hela mitt hjärta att snön smälter bort illa kvickt!

Men du, att ramla över dammsugaren var väl bra onödigt! Fy vad ont det måste ha gjort! Hoppas du mår bättre nu!

Igår lämnade jag in en uppsats om en fallstudie som har pågått sen vi började i höstas. Det känns så ljuvligt! Jag höll på att bli tokig! Inte för att kvalitén blev så bra men den är inlämnad iaf :) Så idag insåg jag att ja... jag har faktiskt tid att ta det lite lugnt utan att ha dåligt samvete!

Jo det där med att ses och åka upp till Unnerstad... hm...vi kan väl försöka åka en eftermiddag som du skrev. Jag kan varannan vecka, dvs ojämna veckor om jag ska få åka ifred. Så den här veckan eller om två veckor. Idag och på torsdag kan jag inte ... men imorgon och på fredag! Du kan väl slå en signal eller skriva ett mail?!

Ha en bra dag!

Kram Sandra

Anonym sa...

Hej!

Vad härligt med vårtecken!

Viveka i Bläckhornet sa...

Vad härligt med vårtecken, nåt att se framemot.
sTack för din omtanke inne hos mig. Är nyss hemkommen från lassa. Foten gick av på tre ställen och värker som attan. Tänker på allt som jag vill göra...

Kram Viveka

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej vännen!
Nu har jag inte varit här på ett tag... och vad läser jag? Att du ramlat och slagit dig! Det var ju ingen bra historia... Hoppas att du är bättre nu!
VÅrtecken... bandymålet är ute, hihi, det tyckte jag var ettkul vårtecken! Och Kaj Kula ser ju urmysig ut! Skulle vilja köra in hela huvudet i den där pälsen... men då skulle det väl bli nysa av...
Ja nyss sken solen och det snöade på en gång, så visst har väl aprilvädret börjat redan nu?
Kram
Marie

Inspiration i vitt sa...

Hej, ja visst väntar vi nu på många vårtecken men när jag nu tittar ut så är allt vitt igen, gillar ju vitt men inte ute nuuu.
Vilken otroligt gullig katt du har, det är verkligen så med mina katter oxå att när de vill vara ute igen då är det vår.
Stackars dig som ramlat så illa hoppas verkligen att det är bättre nu.
Dina tårtor blir jag så sugen på så jag tror jag avlider hihi.
Kramar till dig/Ingela.

Stina sa...

Kram kråkan från mig.:-)

Bloggullet sa...

Söta du, tack för ditt stöd och uppmuntran på min blogg, jag känner det.
Sån söt katt.
Kramar

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Vika fina bilder på Hortensian och Flitiga Lisan, Madonnan. Sen är det lite farligt här med all mat och tårta och sådant gott. Själv kan jag inte hålla matlusten borta och det syns på mig.
Jättetrevlig blogg, kul och titta in här.
Vänliga hälsningar Zara.

hagagården sa...

Tack för kommentaren
Ja jag hoppas att det kommer att ordna sig med allt men gud va det tär på en med allt strul.
ha det så gott
ninni

oumberligating sa...

Hej! Tack för påhälsningen inne hos mig, alltid trevligt. Har fått nackbesvär, jobbar alldeles för mycket vid datorn så jag skriver kort idag, men det blir mer det lovar jag! Ha nu en fin fredag och en riktigt trevlig helg!
Mvh från Peter!

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej och tack för omtanken inne hos mig!

Ojj ahr ni detå bart? Här är det MASSOR med snö kvar. Ser så skönt ut med bilder på bar backe.

Önskar dig en fin helg

Kram Viveka

C De-sign sa...

Vårteckan behövs....jag tittar ut...hihihi...snö!!!! Men det kommer, man får inte ge upp! Hoppas att du mår bättre nu, ta det lugnt! Ha en skön lördagskväll! Kram fr C

Patricia sa...

Råkade trilla in på din sida och vill tacka för titten.
Du ha ren fin sida så jag gör snart ett besök igen.. =)

Mvh
Nybörjarbloggaren Patricia

LillaFlisan sa...

Åh Willewira!!

Jag är kär i din maffiga katt!!!

Vilken sötnos!

Ta hand om dig och ha en trevlig vecka!

Kram


Flisan

Ovala drömmar sa...

Hej!
Jag hittade hit via vårteckensutmaningen. Vilken mysig, hemmatrevlig och söt stil du har på din blogg.

Vilken tjusig katt!

Ha det gott i solen (hoppas jag)!
Min kisse fick också vara ett vårtecken :)

Mvh Veronica

Zäta sa...

Vad skönt att du mår bättre efter vurpan. Och härliga vårbilder du bjuder på. Hos mig finns det tre snödroppar att glutta på men det är också allt.

Ha en fin vecka!
Kram
Zäta

Viveka på Humlebacken sa...

Hoho, nu brinner vi ju av iver att få se nya vårtecken:)
kram
Viveka