måndag, januari 07, 2008

Jane Austen och babyskor

Har precis avslutat kvällen med en film med JLO (jennifer lopez) som var helt ok. Men, jämför man den med en tidigare film ikväll, Övertalning av Jane Austen, så är den försumbar. Jag älskar Jane Austen-filmer och böcker. Hon har verkligen förmågan att spetsa till personporträtten och ge den tidens etikettregler en knäpp på näsan, samtidigt som hon behåller romantiken. Man kan förstå varför hon höll sin identitet gömd. Hon är ganska kontroversiell i den tidens mått mätt. Feminist uti fingerspetsarna.

Vad jag gillar mest dock är kläderna, miljöerna och de trevande kontakterna mellan man och kvinna; hur man med små gester visar sina känslor och hur blickarna talar sitt språk. Ganska fantastiskt egentligen. Idag har vi förlorat mycket av det romantiska språket, både kroppsligt och muntligt. Det är mer pang på rödbetan. Där tillhör jag nog mer den gammeldags sorten. Jag tycker att det ska finnas bitar som ska vara lite "hemliga" och spännande.

Filmen var verkligen ett bra slut på en helg som för övrigt gått i letandets tecken. Min man skulle ha med sig sina betyg till en intervju på måndagen (idag). Han har inte haft pärmen framme sedan innan vi flyttade till huset för 10 år sedan. Vi har vänt upp och ned på hela huset. Det ser förskräckligt ut! Kartonger, påsar, skräp etc...Saker vi inte använt på mer än 10 år har visat sitt ansikte.

Det fanns dock något gott med letandet, förutom att vi hittade pärmen till slut (ni kan ju tänka er vad pinsamt att inte ha med sig betygen när de bett om det), och det var att vi insåg än mer än tidigare att vi behöver rensa ut massor av saker. Särskilt om vi ska bygga till. Var ska vi annars stoppa undan de saker vi har? Ja, det är frågan!?





Jag hittade även lite roliga saker som gamla babyskor, söta små klänningar jag hade som barn och som jag ska hänga i sovrummet. Hittade även flera fina ramar som jag ska måla vita, tror jag. Fler gamla kort som jag ska se om de kan passa några av ramarna. Det är ganska spännande att börja rota i gamla lådor. Man vet aldrig vad som kan dyka upp. Nästan som att gå på Loppis.

I en av lådorna hittade jag garnnystan som jag använde på 80-talet när jag virkade dukar till mitt första hem. Jag gillade gamla saker redan då och ville ha lite mormors-stil över det hela. Blev faktiskt lite sugen på att börja virka igen. Kanske skulle jag virka lite hjärtan som man kan hänga på krokar och skåpsnycklar. Eller kanske något mönster som man kan sy in i en kudde. Jag får fundera lite på det. Något ska jag väl kunna hitta på.

Hittade även flera påbörjade tröjor i olika färger och mönster. Det är så typiskt mig. Jag har alltid haft 1000 idéer som jag påbörjat men inte avslutat. Som tur är har jag slutat med det, vilket i och för sig innebär att jag inte påbörjar så mycket alls. Det är inte bra det heller.

Fick en bra idé häromdagen av en tjej - att göra en sexpunktslista. Den går ut på att man skriver ner sex saker som man vill få gjort och graderar dem efter vad man tycker är viktigast. Så börjar man beta av listan med nummer ett, den viktigaste saken. När den är färdig går man över till nummer två. Man fortsätter så långt man hinner den dagen. Blir det saker över så för man över dem till nästa dag. Då fyller man på så att det är sex saker igen och graderar dem. Så börjar man om.

Fördelen med en sån här lista är att det absolut nödvändigaste blir gjort och sådant som kan vänta får vänta. Jag tycker det var en jättebra idé då jag har väldigt svårt att koncentrera mig på en sak i taget. Börjar jag med en sak har hjärnan redan hoppat fram till nästa sak som behöver göras. Jag inbillar mig att om jag gör en ska i taget från listan så kommer jag koncentrera mig bättre. Om det är sant, återstår att se. Håll tummarna!! 2008 ska bli genomförandets år!!

Nu säger jag godnatt till världen där ute, med förhoppningen att någon ska hitta fram till mina nya blogg och göra sig känd. Du är välkommen!

3 kommentarer:

Cattis sa...

hej!
Inte visste jag din blogg var ny :-)

Joo. om du hittar saker som är tio år och nerpackade då kan du gå på nostalgiloppis *s

Maken har en lokal där han stuvat undan saker och vissa har nog inte heller varit uppe ur lådan på såpass lång tid.

Spännande...

Ha det bra och lycka till med utrensningen och bloggandet!

Poppins sa...

Tack för att du besökte min blogg och skrev en hälsning. Först måste jag säga att Donna Leon ÄR en kvinna. :) Hon engelska som flyttat till Italien.
Jane Austen är en av mina favoritförfattare. Jag tilltalas också av de små händelsernas dramatik och driften med människans fåfänga. Och så romantiken förstås... Håller med dig om att det verkade vara mer spännande förr.
Övertalning är en av de bästa böckerna tycker jag. Det känns som om hon skriver lite om sin egna situation, en kvinna som hamnat på isberget. Därför handlar boken om hopp och om att det aldrig är för sent.
Tyvärr gillade jag inte den här inspelningen så mycket. Ser fram emot nästa Jane Austen som kommer på TV: Northanger Abbey!
Ha det bra!

PS Tack för tipset om boken av A White!

Annie - Annalunda sa...

Jag älskar också Jane Austen... du skriver jättebra! Jag har länge önskat mig en tidsmaskin! Visst är det härligt att rensa och hitta saker som man bara inte visste att man hade... Hälsa gärna på hos mig!
Kram Annie