måndag, januari 07, 2008

Sexpunktslista! Någon som vill vara med?

Jag har fått två kommentarer i min blogg!! Vad glad jag blir! Jättekul att ni tittade in till min täppa och gav er tillkänna. Välkomna tillbaka!

Igår nämnde jag att fått ett tips om hur man får saker gjorda - man gör en sexpunktslista.
Det har jag tänkt ge mig på inför morgondagen och jag tänkte ni kunde vara med och heja på så jag verkligen får mina saker gjorda. Eller varför hänger ni inte med och gör era egna listor?
Vill poängtera att jag menar även vardagliga saker som städning. Det är nämligen inget jag hoppar jämfota över att göra. Inreda ja, men städa nej.

Punkt nummer 1:
Klippa barnens hår (rang 1).
Sonen ser för bedrövlig ut. Han vill inte ha kort hår och det är väl OK, men nu ser han knappt för luggen som skymmer halva ansiktet.
Dottern har jag klippt idag och hon nästan bad mig på sina bara knän att klippa henne. Hon är nämligen väldigt håröm och nu när håret var slitet i topparna så blev det riktigt jobbiga tovor. Kul att kunna göra någon nöjd!

Punkt nummer 2:
Rensa pärmar, lådor och kassar som vi hittade i letandet efter makens betygspärm. (rang 4)
Hallen på övervåningen är i kaos. Man kommer knappt fram. Phu, detta ser jag inte fram emot...

Punkt nummer 3:
Hänga upp gardinerna i sovrummet. (rang 5)
Det är nu 2,5 år sedan jag gjorde om sovrummet och har ännu inte fått upp gardinerna. Det är ju Ok på vintern då det ändå är så mörkt, men på sommaren blir det tidiga mornar pga ljuset.
Det är så dumt att jag inte fått upp dem ännu då rummet för övrigt är i stort sett färdigt (kan ett rum bli färdigt?).
Lite för mycket byråer och skåp bara, men det beror på bristen av förvaring.
När jag fått ordning på sovrummet ska jag visa er en bild på det. Jag är väldigt nöjd med vår fondtapet som går åt det romantiska, men ändå ganska trendigt.

Punkt nummer 4:
Ta bort alla julsaker. (rang 2)
Jag tycker inte man hinner ta upp sakerna förrän de ska ner igen. Lite tråkigt är det. Men jag lämnar mina vinteränglar för ett tag till.

Punkt nummer 5:
Köpa nya växter till våra tomma fönster och bord. (rang 6)
Nu när alla julblommor vissnat ner så är det bedrövligt tomt överallt. Och jag älskar blommor och växter. Tyvärr kostar det ju en del...

Punkt nummer 6:
Städa badrummet. (rang 3)
Ja badrummet ja, det är väl att ta i. Snarare skrubben. Är det något jag längtar efter så är det ett badrum! Visst, man klarar sig med dusch i källaren och en toa under trappen,det gör man. Men, när allt är från 60-talet så är det inte nytt. (vi tapetserade om för 10 år sedan, varav färgen...)
Jo, förresten! Toalettstolen är det. Den gamla började läcka i behållaren. Inget jag rekommenderar!
Tänk om jag hade detta badrum...en dag... (vad gjorde man utan drömmar?)


...eller detta...


...eller detta...


...eller varför inte denna lilla toa?



Jag återkommer imorgon för att uppdatera min lista. Vore kul om någon mer hänger på och gör sin egen lista. Då kan vi peppa varandra.
Ha det bra och sov gott!

5 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Hej Karin Willewira!

Tack för din jättetrevliga kommentar i min blogg. Det är himla roligt att läsa din så jag har lagt till den som favorit! kram och på återseende/ Annie

Mångsysslare sa...

Gratulerer med blogg! Kul om du lykkes holde den oppdatert. Jeg la ned min første blogg etter at jeg innså at jeg ikke hadde skrevet noe på et halvår og startet en ny der jeg hadde et lavere ambisjonsnivå, men det går fort en måned og så kommer man på at oj, det har jeg glemt.

Visst er det bra med lister! Jeg tror at mer blir gjort hvis man har en liste å se på og som kan hjelpe meg å fokusere på hva jeg har bestemt meg for å gjøre. Ennå bedre er det hvis man er flere som blir enige om å følge en liste.

Det fikk jeg erfare da noen på www.hobbyboden.no dro igang "Uke for uke" som var en stor hjelp til å få rengjort alle rom i huset før jul, og det uten stress. Jeg fullførte ikke alt, men det ble betydelig mer gjort (minst 2 rom mer ble rengjort) enn om jeg hadde vært alene om min liste. Herlig når man er mange som kan støtte hverandre.

Lykke til!

Mångsysslare sa...

Undrer om det jeg skrev kom to ganger. Det var noe merkelig som hendte. Forresten: Vær veldig forsiktig med bilder av personer. De kan misbrukes. Alt fra babybilder som pedofiler tar og bruker der de skriver ekkel tekst til, til kompiser på skolen som misbruker bilder av barna.

Sophie sa...

Hej!

Vad roligt att du tycker om min blogg, alltid kul att få nya besökare.

Att göra en lista på vad som måste göras är nog inte så dummt. Det kanske man skulle prova. För det är ju vissa saker som man drar sig för, som t.ex. att städa badrummet och stryka. Det tycker ju jag är mindre roligt. Så det kanske funkar :)

Ha det bra/ Wilmas vind

Willewira sa...

Till mångsysslare:
Du har så rätt - man ska vara försiktig med bilder på barnen. Det är därför jag ligger lågt med egna namn och liknande så att inte fel personer söker upp en.
Vill någon ha personlig kontakt får de skicka mejl till mig och vi går vidare därifrån.

Men visst, det finns aldrig 100%-iga garantier för säkerhet på internet. Tyvärr.

Till Annalunda:
Vad glad jag blir att du gillar min blogg!! Det är ömsesidigt och jag har lagt till din sida också.

Till Sophie:
Kul att du hittat hit! :)
Ja, jag tycker att det funkar ganska bra med en lista om man inte tar för hårt på den. Idag tex så kom annat ivägen och då får man ta det att det inte finns tid över för listan.
Den ska ju bara vara en hjälp på vägen.