måndag, januari 21, 2008

Jordgubbar, snö och Tage Andersen!


Det finns något som jag fullkomligt älskar över allt annat i matväg och det är JORDGUBBAR! Jag är överlycklig när säsongen börjar och känner uppriktig sorg när den är slut. Jag får abstinensbesvär.
Nu för tiden kan man ju hitta jordgubbar i affären, i stort sett, året om. Tyvärr kostar de skjortan och smakar som vatten.
Ibland kan jag inte stå emot ialla fall. Och det var vad som hände härom dagen. Jag köpte 250 gr jordgubbar för 35 kronor. Hua, vad dyrt! Men gott, trots bristen på smak. Så i två dagar har jag ätit min favoritfrukost, vaniljyoughurt med müsli (osötat med solrosfrön och hasselnötter) och jordubbar. MUMS!!! Då mår jag bra!


Idag kom snön igen och visade att det kunde snöa, men det försvann lika fort. Om det inte kan stanna så behöver det inte komma alls, tycker jag. Detta blasket är för jobbigt. Lerigt, slabbigt och klafsigt. Blä, gillar inte alls.

Jag vill har vår! NU! Men, det är ju bara januari... så man får drömma sig bort istället...

I somras var jag i Norrvikens Trädgårdar utanför Båstad där Konstnären och trädgårdsmästaren Tage Andersen har haft utställningar under flera år och satt sin prägel på trädgården.
Jag älskar hans känsla för växter och konst och hur han kombinerar de båda. Helt otroligt! Har ni inte varit i denna trädgård eller i hans butik i Köpenhamn - ÅK DIT!!
Tänkte ändå att du kan få lite försmak av det goda som finns att se.


Afrikas blå lilja stod där så vacker...en av mina favoriter som inte fått en plats i min egen trädgård, ännu...



Fontän a la Tage Andersen



Enorma häckar med hortensia...



...och syrenhortensia.



Klematis fanns det gott om...



..så ock stjärnflocka...



och tistel.



I själva byggnaden kunde du bl a se väggmålningar...



...och apelsinträd.



Tage Andersen jobbar främst med att kombinera blommor och växter med metall och effekten det blir med hårt-mjukt/dött-levande tillsammans är så magnifikt vackert. Tycker jag, ska jag väl tillägga. Vi är ju alla olika (som tur är).


Mer av Tages alster...rostiga blad...

...stamrosor i bur...


...och tuppar på rad.


Det fanns så mycket mer att se, men det finns det inte plats i bloggen för. Men två saker till vill jag visa och det ena är bambugrottan som jag fastnade för. En sådan vill jag ha hemma i trädgården. Det var så rofyllt att sitta inne i den och blunda. Vinden susade bland bladen och man fick samma känsla som när man ligger och lyssnar på vågskvalp - LUGN.


Och det sista är den lilla blå blomman, som är Norrvikens egen. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet och tyvärr så var den för känslig för zon 2, som jag har. Annars hade jag köpt med mig flera stycken.



Detta var allt för mig för idag. Nu har jag lite sommar i mig när jag går och lägger mig - lite hopp om ljusare tider.

Sköt om er alla och tack för alla kommentarer ni skriver - det är så kul!!!

Sov gott!
/Willewira

5 kommentarer:

Cattis sa...

håller med!
Mindre slask och mera jordgubbar ~ helst MED smak *s

Blir sugen på trädgårdsmässa... är det inte dax för det snart?

Natti natti

Cattis

Synnøve. sa...

Sommar.....
Jordgubbar och glass......
Blommor.....
Sol........
Januari :(
Kram Synne :)

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Vad är det här,retsticka.
Sommarbilder mitt i vintern o så jordgubbar,dottern höll på o smälla av. Hon är galen i de röda bären.Har redan nu börjar prata om sommarnöjet o jordgubbslandet.
Längtar dit ja med,nu snöar det här -2 o blåst.
Ha det,hörs. Peter.

Mångsysslare sa...

Å, så fine bilder du har fått med denne gangen! Gjett om det er flere som vil ha sommer snart!

Annie - Annalunda sa...

Oj vilka fina bilder!!! Läckra grejor...och så jordgubbar...mmmm vad gott! jag blir glad av din blogg Willewira!

Kram Annie