torsdag, januari 10, 2008

Jane Austen och fårskinn!

Jaha, så var den kvällen slut. Men ack, så trevlig! Den andra Jane Austen-filmen på en vecka gick i kväll, Northanger Abbey, och den var så typisk Jane Austen. Ganska förutsägbar, men ändå så underbar! Ja, jag gillar henne - mycket. Är väl ganska romantisk innerst inne, även om det kan verka som allt sådant försvunnit med småbarnsåren och alla vardagsbestyr. Det jag gillar bäst är att det slutar lyckligt - de får varandra!

För övrigt är allt bra förutom att jag inte lyckats med att skriva i min blogg varje dag, som jag tänkt. Men, tiden är knapp och räcker inte till för allt jag vill göra.

Min dotter upptäckte snabbt tidens dilemma på julafton. Hon har i ett par år tjatat om en klocka, men vi har sagt att hon får ingen förrän hon har lärt sig den. Först nu i höst har hon haft tillräckligt med motivation till att lära sig klockan - 7 år gammal.
Så kom då äntligen tomten och hon fick sin klocka. På frågan om hon var glad över den svarade hon spontant: "ja, det är jag. Men tiden går så fort!"
Ja, jo, den gör det, tänkte jag och log...

För att återgå till min tidsbrist så har jag bestämt för att sänka ribban och skriva när jag har tid och sedan inte göra så stor affär av det hela, utan istället ha roligt när jag väl skriver. Vilket jag hitintills inte haft något annat. Men, man måste ju ha något att skriva om också. Dessutom vill ju jag hinna med att läsa andras härliga bloggar om inredning, livet, etc...
Tyvärr så har jag ofta väldigt höga ambitioner när jag gör saker och ting. Inte för att jag måste bevisa något, utan för att mina visioner drar iväg med mig likt en luftballong högt upp i luften. Behöver jag säga att jag ramlat ner ganska många gånger...

Så har vi min sexpunktslista. Jag har avverkat en punkt på tre dagar - tagit ut julen. Flera av punkterna har jag gjort till hälften (och då kan jag inte avskriva dem, eller hur?). Nåja, den är på skoj och endast ett redskap för att strukturera upp tillvaron lite grann, så det är inte så farligt. Den första punkten - klippa sonens hår - har gått verkligt dåligt. Han är inte så medgörlig, men jag ska nog finna råd... Återkommer med en bild på en klippt ung man. :-)

En vän till mig har för övrigt en handarbetsblogg där hon visar hennes och makens fårskinn. Dvs skinnen av fåren de slaktat, inte sina egna. (Man får se upp med hur man uttrycker sig, märker jag.) Besök dem på Mångsysslare sin håndarbeidsblogg. Skinnen är jättefina och de är till salu. Sköna som plädar i soffan.

Här är ett grått skinn...


Visst är det fint?! För att inte tala om det bruna...


Fotona är tagna av månsysslare sin håndarbeidsblogg.


Vill avsluta inlägget med en bild för att stärka hoppet om att det snart kommer ljusare tider. Visste du att vi hade 5 soltimmar i Östergötland i december ? Stackars Växjö hade endast 20 minuter sol, medans Borlänge hade hela 63 timmar (det är väl därför man bor så länge där...he he he). Det har inte varit så mörkt sedan 1965!! Om man nu ska tro vad de säger och skriver, de där journalisterna. (Att jag jobbat som en själv behöver vi inte tala om - dock inte skvallerjournalist.)

4 kommentarer:

Cattis sa...

klart du ska skriva för att det är roligt och inte för tvång. Det är så lätt att bli överambitiös...känner igen det :-)
Det där med sexpunktlista är ju himla bra!
Trevlig helg
/Kram!

Mångsysslare sa...

Tusen takk for reklamen! Kommer til å legge opp flere bilder i nær framtid. Lykke til videre med 6-punktslisten!

Annie - Annalunda sa...

Visst är Jane A underbar... jag njöt av filmen - kanke inte så mycket p g a handlingen, men miljön och känslan! Så vackert! Kläderna, trädgårdarna, husen, möbler och interiör. Skulle velat vara med!!

Jadu... stackars oss... du ska veta vad bara 20 minuters sol innebär...ett städigt akut behov av ljus!!
Kram Annie

Willewira sa...

Vad roligt att ni hälsar på hos mig och lämnar era "fotavtryck"!
Det uppskattar jag mycket!

Till Cattis:
Visst är det lätt att ställa för höga krav, men det är precis som du säger att det inte ska vara av tvång. Då blir inget roligt.
Som tur är har jag inte kommit dit än, utan är i det stadiet att det är så roligt att jag vill blogga hela tiden. Men, det går ju inte...det finns ju ett liv utanför också. Eller... :-)
Visst är det en bra idé - bara det inte blir tvång.

Till mångsysslare:
Jag jobbar så hårt jag kan med listan. Ska byta en punkt nu. Satt med alla pappershögar igår...fast jag hade hellre sytt gardiner.
Var inne och så dina övriga skinn - de är underbara!!! Jag skulle så gärna vilja köpa ett vitt fårskinn av dig. Återkommer när kassan är stadd.

Till Annalunda:
Ja, hon är verkligen det! Jag älskar också miljön så det värker.
Allt är så ... ja, underbart, helt enkelt.

Din stackare, bor du i växjö-området!! Inte för att det är något fel, men 20 minuters sol!!!???

Egentligen kan man enkelt förstå varför den vita inredningen är så populär i Sverige - den är så ljus!!!

Ha en riktigt skön helg på er alla och kul att ni tar er tid att besöka min sida.
kram Willewira