lördag, januari 19, 2008

Choklad till frukost och husritningar som hjärngympa!

Phu! Äntligen lite tid över för mig själv. Har försökt få en stund över för att skriva ett inlägg, men varken tid eller ork har funnits. Tiden fanns på natten och då fanns inte orken. Hm! Tänk om man kunde synka samman dem när man vill...

Hur som haver så ska jag strax gå och lägga mig. Har haft en riktigt städdag idag, men ändå bara hunnit hälften. Bara barnens rum tog hela eftermiddagen igår (läs fredag) och halva dagen idag. De måste ha med mig för att kunna städa ordentligt och då står de mest och tittar på!! Jag blir galen!! Hur ska man få dem att lära sig städa???? Någon som kan ge mig ett tips?

Eftersom vi ska ha gäster imorgon så blir det att gå upp tidigt och städa färdigt. Tur att jag hade sovmorgon i morse. Det var sååå skönt! Mannen och sonen gick upp tidigt för att ge sig iväg på fotbollsträning, men jag kunde ligga kvar.
Visst är det konstigt att det är skönare att ligga kvar i sängen när man vet att andra är tvungna att gå upp. (Inte sagt med skadeglädje, utan snarare med förbryllning.)

Gick och handlade frukost till dottern det första jag gjorde. Hennes bröd (det är en kräsen dam) var slut och även chokladen. Chokladen!!?? Till frukost?? Ja, faktiskt Tro det eller ej!
Saken är den att dottern har aldrig varit någon frukostätare, vilket jag tyckt varit lite jobbigt som mamma, eftersom jag vet att det är det viktigaste målet på dagen. Men när vi för snart tre år sedan var i tyskland så upptäckte hon detta med Nutella på smörgås. Ett otyg som de äter där nere. Oh, vad gott!!! Helt plötsligt gick det bra att äta två smörgåsar på raken.
Jag kan inte säga att jag var överförtjust, men hon fick i sig bröd åtminstone.


När vi kom hem till Sverige igen så ville hon naturligtvis fortsätta med choklad på smörgåsen, men det gick inte jag med på. Hon tjatade och tjatade och till slut, så gick jag med på att varje lördag får du en smörgås med Nutella och en mugg Oboy, men inte mer! Och inte någon annan dag!! På den tiden åt hon inget godis, så jag tyckte att det var OK, men nu är jag nog benägen att säga ifrån igen. Nu ska det vara lördagsgodis också och det är väl inte riktigt enligt mina principer.
(Jag tog precis upp detta med henne och nu har hon beslutat att behålla mackan med choklad på och skippa godiset. Det känns bra. Får se hur länge det håller från hennes sida...)



Ikväll har vi ätit hemmagjord pizza, som var sååå god! Inte så fet som vanlig köpt pizza blir. Så hädanefter blir det bara hemmagjord Pizza. (Ha ha, försöker jag lura mig själv? Sedan när kan jag göra kebabpizza - sonens favorit?) Nu låter det som om vi är världens onyttigaste, men så är det verkligen inte. Jag har försökt att äta mer GI-mat för att hålla nere blodsocker nivån och det går väl ganska bra. Men det är inte några stenhårda riktlinjer, mer än att vi bytt ut t ex vanlig pasta mot fullkornspasta och liknande.

Jag lovade att visa er våra ritningar på om- och tillbyggnad som vi vill göra. Tyvärr är vi inte helt nöjda med den, eftersom det blir så stort. Samtidigt är det ytor vi behöver. Men att göra en ritning till ett redan befintligt hus är inte det lättaste. Det blir knappast det optimala.
Så här ser vårat förslag ut, även om vi i tanken redan har ändrat om lite... :-)


Den mörkade linjen är det befintliga huset.




Vad behöver vi i vårt "nya" hus? Jo, vi behöver, varsitt sovrum till barnen, ett sovrum till oss, ett badrum på övervåningen, en toalett med dusch på bottenvåningen, ett arbetsrum, större kök och matplats, ett vardagsrum, ett allrum på övervåningen, samt 2-3 klädkammare och även platsbyggda garderober i barnens sovrum. Till det kommer önskemål som ny trappa till övervåningen, en punschveranda (eller amerikansk veranda) mot trädgården, två entréer (en fin och en grov).
Det är tur man slipper betala för sina drömmar. Det är när de ska bli verklighet som bekymren kommer.
Ska tilläggas att vi har faktiskt tittat på om vi tjänar på att riva huset och bygga ett nytt. Men det gör vi inte. Inte idag när man hamnar på minst 2,5-3 miljoner för ett nytt hus. Vilket jag tycker är tur, för det är mer charm i ett gammalt hus. Det är något särskilt att veta att väggen består av tjocka plank och inga tunna gipsskivor.

Fortsättning följer en annan dag... Tills dess kan ni titta på ett av drömhusen.

Detta är från KarlssonHus.



Sov gott och välkommen åter!!


Godnattkram från Willewira

10 kommentarer:

Synnøve. sa...

TACK och TACK igen för den fina utmärkelsen. Blir så glad när man uppskattar det man skriver.
Jätterkram från mig till dig.
Här i nabolandet äter norrmännen chokladpålägg varje dag. Det heter nugatti. Smaskit och SÖTT.Smakar bättre än nutella. Kan ta det på smörgåsen någon gång ibland. Ska jag sända en burk till barnet hihi?
En söndagshälsning från ett stilla naboland :)

IKT i min vardag sa...

Jaaa, det är svårt att få de små liven att äta (en annan har ju inga större problem att äta, snarare tvärtom). Tampas själv varje dag med min treåring, envis som få...

Pizza är definitivt godast om den är hemlagad. Ett tips! Byt ut mjölet mot dinkelmjöl blandat med lite fullkornsdinkel. Mycket godare och mer GI-vänligt.

Det där drömhuset ser ut att vara taget ur min hjärna:)

Hälsningar Linda

Vörteröl o Norrlands Guld sa...

Här vill dottern hjälpa till o städa,men som vanligt kommer det nog ebba ut ju äldre hon blir.
Blir 6 i maj.Tids nog förstår de.Skitsnyggt hus "Drömhuset"
Skulle kunna ha det o bo i på landet.Har sommarnöje vid Bråvikens strand(50m från vattnet Peter.

Moa sa...

Att lära ungar att städa.. ja det är ett kapitel för sig.. fläckvis har det gått men idag.. yngste är 20 nästa vecka.. har jag gett upp vill han leva i en sanitär olägenhet så är det upp till honom. Kan tillägga att flickvännen styr upp han nu lite.. lite hemskt att skyffla över det men men... han tar tag i det då o då =). Nästa kapitel i föräldraboken.. mat.. Har insett att det är bättre att de äter något än inget alls på morgonen.. jobbar med ungdomar.. och det är hemskt när det går så långt att de inte äter alls.. men kämpa på chokladmacka på helgen är helt OK =). Ja inte lätt att vara mamma.. man vill så väl och barnen styr med egen vilja.. Drömhuset är underbart.. det tar lite tid att få med och tänka på allt när man ska bygga ut.. men va roligt det är.. lycka till och jag vill gärna se fortsättningen av planerna.. spännande =).. ha en bra söndag.. Monica/
http:moasgard.tradgardsblogg.se/

Cia sa...

tusen tack för utmärkelsen!! Håller med dig att man blir glad av att hitta nya härliga bloggar. Lycka till med drömmarna. De är så viktiga!

Annie - Annalunda sa...

Ja med en utflyttad dotter på 21, en nästan utflyttad som på 19 och en liten 2-åring vet jag hur det är... visst är det bättre att de äter något än inget... och vad gör man som frustrerad mamma??? Förutom att drömma sig bort till vackra hus och sånt?? ;) Håller med dig... Karlssonhus är hur fina som helst!

Kram Annie

faster atta sa...

Vet du vad, jag och min familj bor i ett hus som från början ( innan vi byggde ut....) såg ut ganska så identiskt mer erat! Ritningen ser spännande ut, har ni fått kostnadsföslag?

Katta sa...

Hej! Hittade precis in till din blogg här. Vilket supersött litet hus ni har.Det där med att lära barnen städa är ju knepigt,har en son som är ganska ok på den fronten men dottern är helt omöjlig inget hjälper,jag sliter mitt hår när jag kommer in i rummet,ja vad ska man göra?m.v.h.Katta

Cattis sa...

jo jag känner igen det där med kräsenheten och frukostpetet. Har en sjuåring som är fullkomligt...hopplös. Det bara måste vara socker i för att det ska gå ner...
Fast, hennes tonårssyster var likadan en gång i tiden och det har gått över.
Det finns hopp *s
Vad duktiga ni är som kan göra ritning själva. Det verkar ju som om ni behöver en hel del tillbyggnad, kan ni bygga ut etappvis?

Kram
Cattis

Bergagårdens Lina sa...

mmmm... nutella det är gott.....
:)