fredag, januari 04, 2008

Äntligen lite snö!

Är det fler än jag som tröttnat på mörkret? För mig kommer snön som en räddande ängel och gör tillvaron lite ljusare. Inte för att jag är ute och åker skidor, utan för att det helt enkelt blir ljusare. Jag gillar inte när det är grått, rått och tråkigt ute. För att inte tala om hur barnens kläder ser ut när de kommer in efter en lek ute i geggan. (Det blir ju inte så ofta då de inte heller gillar gråväder.)

Jag gör min debut som bloggare med detta inlägg och känner mig som när man kommer ny på jobbet eller när man anländer som sista gäst till en bjudning där alla redan gjort sig bekanta. "Hej, hej, det här är lilla jag..." (så säger man ju inte, men känner sig desto mer).Hur som helst är det lite spännande att försöka sig på detta fenomen - att blogga - som många redan gjort sedan flera år. Nåja, det är värt ett försök.

Varför börjar jag över huvudtaget, för tid är inget jag har i överskott precis?
Helt enkelt för att jag under julens ledigheter suttit och surfat bland en mängd bloggar och blivit inspirerad. Ni är ju superduktiga!! Och vilken tid och vilket engagemang ni lägger ner. Det är verkligen roligt att läsa om era bestyr.
Allra bäst gillar jag inredningsbloggarna. Kanske för att jag själv legat av mig i några år. Intresset har funnits hela tiden (ni skulle se alla mina inredningstidningar på hyllor, i lådor och i kökssoffan), men orken och tiden - NEJ!

Dessutom har jag/vi hamnat i ett limbo där jag/vi inte tycker det är någon idé att göra så mycket eftersom vi ska bygga till och om vårat hus. Vilket vi har varit på väg att göra i flera år. Fast jag kommer nog börja göra lite förändringar här och där ändå. Jag har tröttnat på att vänta, nu när jag får så mycket inspiration bland alla bloggar.
Under tiden får vi fortsätta göra skisser på tillbyggnad av huset. I 10 års tid har jag skissat, skissat och skissat igen, men det verkar omöjligt att få till huset som vi vill ha det och med allt som vi behöver, utan att hamna på en boendestorlek över 250 m2. Det är inte helt lätt att bygga till på ett redan befintligt hus.
Är det någon som kan tipsa om en bra arkitekt som kan ge oss tips, så hör av er!!

Jag har tänkt att jag ska låta er följa vårt renoveringsarbete, så gott det går. Och det är inte lite. Vi gjorde ett nytt kök (IKEA) när vi flyttade in. Och det var välbehövligt! Alla skåp hade ett ogenomträngligt lager av fett och var minimalt i antal. På 9 m2 skulle hela köket rymmas, samt matbord! Det gick ju inte. Det förstår alla. Så vi gjorde tv-rummet till matrum och hela köket fick bli bara kök.
Tio år och två barn senare ser köket ut som det är minst 25 år på nacken - alltså är det aktuellt med ett nytt kök! Vi kompromissade sist när vi gjorde om köket och denna gång skulle vi verkligen vilja ha det som vi drömt om. Tyvärr kostar det ju en slant med kök...
Vill ni se mitt drömkök?

Kvänum har helt underbara kök, men de kostar därefter.


Fick då ett tips om att kolla upp Lundins kök som är mer prisvänliga (dock inte Ikea-priser).


Ganska fina, eller hur? Som ni förstår så gillar jag det lantliga. Eftersom vi bor i ett hus från början av 1900-talet så skulle ett lantkök passa perfekt. Lägg sedan till vedspis och spiskåpa, skafferi man kan gå in i, skifferbänkar etc...
Phu!! Dags att spela på Lotto!

Nej, nu är det dags för att fixa lunchen till jullovsbarnen. Jag återkommer... om ni tar det som ett hot eller ett löfte avgör ni själva.

1 kommentar:

Annie - Annalunda sa...

Hej Mor Karin!
Vilken trevlig blogg som jag hamnade på av en slump (nja när jag tänker efter så var det nog tack vare kommisarie Brunetti :)
Jag är också alldeles ny bloggare och håller också på att hitta tillbaka till all min inspiration och kreativitet... längtar efter våren men är tacksam om det är snö istället för slask... Kram Annie